Bemutatkozás

Kedves Kollégák és Szülők!

Szeretnénk megismertetni veletek a 2013 májusában született kezdeményezésünket, hogy tudjatok rólunk és amennyiben megérintenek benneteket törekvéseink, felvehessétek velünk a kapcsolatot és esetleg csatlakozhassatok hozzánk! A Falusi Waldorf Iskola és Nevelési Központ megnevezést munkanévként választottuk, de még keressük azt a nevet, ami pontosabban kifejezi szándékainkat.

Azt szeretnénk, hogy minél több olyan gyermek családjához eljusson ez az információ, akiknek ez a kezdeményezés segíthet, és az iskolák és óvodák felé is nyitottak vagyunk az együttműködésre, akár közös beszélgetések, akár tapasztalatcserék formájában.

2013 májusában, a Fészek Iskola udvarán terebélyesedő diófa alatt ültünk terapeuták, szülők, óvónők és osztálytanítók. Arról a budapesti és Pest megyei Waldorf iskolákban kialakult helyzetről beszélgettünk, amely más-más módon ugyan, de mindannyiunkat érintett: sok olyan kisgyerek nem kerülhet be az említett iskolákba, akiknek egészséges fejlődését a Waldorf pedagógia tudná biztosítani. Ennek oka részben a létszámkorlát, de sok esetben más okok is meghúzódnak a háttérben. Ezt a megbeszélést több találkozás követte, a jelenség pontosabb értelmezése és a megoldás keresése érdekében. A közös gondolkodás eredményeként 2014 elején megszületett első szórólapunk, melynek munkacíme még ez volt:

KORUNK GYERMEKEI

A korábbi kultúrákban a gyermeknevelés természetes módon tartozott a szélesebb közösség feladatai és felelősségi közé, az „Egy gyermek felneveléséhez egy falura van szükség” mondás értelmében. Mai életünk kihívásai azt mutatják számunkra, hogy a jövőben ismét, de már tudatosan kell újra ebbe az irányba haladnunk. Korunk szellemének megfelelő, új szociális formát kell teremtenünk, amely szervesen kapcsolódik a helyi társadalmi és természeti környezethez. Ez az új közösségalkotási forma képessé tehet minket a mai kor olyan elidegenítő hatásainak kiegyenlítésére, mint például a média, a folyamatosan megújuló technikai eszközök, alkohol és drogfogyasztás.

Ezek az elidegenítő hatások többek között kapcsolatteremtési nehézségekben, ügyetlen mozgásban, érzékszervi- és lelki túlérzékenységben nyilvánulnak meg. Tanárként vagy szülőként azért választjuk a Waldorf pedagógián alapuló nevelést, mert elfogadjuk és támogatjuk a gyermek, mint fejlődő ember képét, ami a Waldorf tanterv hátterében áll. Szeretnénk, hogy a gyerekek kreatívan gondolkodó és belső meggyőződésből cselekvő felnőttekké váljanak. A Waldorf intézmények célja, hogy ezt a lehetőséget minden, arra igényt tartó és együttműködni szándékozó család számára biztosítsa.

A magyarországi Waldorf iskolák eddigi tapasztalatai azt mutatják, hogy a nagy létszámú osztályok mellett szükség van kisebb létszámú osztályközösségekre is. Olyan gyerekek számára, akik társaik nagy részénél több egyéni figyelmet igényelnek. Továbbá az átlagostól eltérő érzékszervi benyomásokra, speciális mozgásfajtákra és művészeti tevékenységekre, gyakorlati-munka jellegű kézműves tevékenységekre lenne szükségük. Az általunk tervezett iskolában a természetközelséget a napi tevékenységek részét képező állatgondozás, kertészkedés, az évszakokhoz kapcsolódó kézműves tevékenység során szeretnénk megvalósítani. Az évjárás szerint változó munkatevékenységek és az évkör ünnepeinek tevőleges megélése lehetővé teszi az akarati- és életerők fejlődésén át az egészséges lelki élet kibontakozását. Meglátásunk szerint az ilyen jellegű gyógyító nevelésre egyre nagyobb szükség van.”

A fentiekben megfogalmazott alapértékek és célkitűzések nem változtak: akarati nevelést szeretnénk megvalósítani természetközeli módon, közös tevékenységek útján, az életkornak megfelelő tantervi ritmusban, közösségi formában. Ezek megfogalmazása után elkezdtük az iskolaindítás feltételeinek megteremtését. Mivel a tervezett iskola életének középpontjában a praktikum áll, ezért a megszületéshez vezető út is a gyakorlaton keresztül vezet.

 

Részletesebb tájékoztatás és kapcsolatfelvétel a falusiwaldorf@gmail.com emailcímen.

Szeretettel várják az érdeklődőket a kezdeményezés szervezői:

Ujlaky Éva Extra Lesson fejlesztő pedagógus, Waldorf tanár

Naszályi Nóra Waldorf osztálytanító és euritmiatanár,

Németh Eszter Waldorf tanár, részt vett a velemi Camphill munkájában,

Risbjerg Anna angol-francia szakos tanár,

Szendrei Andrea, a kezdeményezés szervezésének és kommunikációjának felelőse

Rostás Mátyás villamosmérnök, a kezdeményezés menedzsmentjének és gazdasági ügyeinek felelőse.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s